tisdag 13 december 2011

Lusselängd

Godmorgon!

Idag är det lucia och förhoppningsvis får jag kanske skymta någon lucia på TV eller med ännu större tur i verkligheten.
I år är det ingen av barnen som ska ha något lussefirande på skolan, och det är första året på länge som det inte blir riktigt luciafirande för mig.

Men för lite lucia stämning så tänkte jag få dela med mig av receptet till saffranslängden, eller Lusselängden som jag har valt att kalla den.
Den med vitchoklad ni vet. ;)




Och här kommer receptet, som man också hittar på ica.se.


Lusselängd


Gör så här

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm blandningen till fingervarmt, ca 37°C.
Smula ner jästen i en degbunke. Häll över mjölk- och smörblandningen. Blanda ner saffran med salt och socker.
Rör ner mjölet lite i taget tills du har en smidig deg.
Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
Sätt ugnen på 175°C. Kavla ut halva degen på mjölad arbetsbänk till en platta, ca 30x40 cm.
Bre ut hälften av matfettet ovanpå och strö över hälften av den vita chokladen (hackad) och hälften av sockret. Vik samman degen två gånger till en längd.
Gör likadant med den andra halvan av degen. Lägg längderna på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
Pensla längderna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i mitten av ugnen i 25-30 minuter.



Lussa lugnt!

3 kommentarer:

  1. Men så otroligt gott det låter. Sparar de recoeptet för framtiden. Tack och kram

    SvaraRadera
  2. Smarrigt ;-)
    Tack för receptet! Man kan inte få nog av recept hihi!
    Varma lusse kramar!

    SvaraRadera
  3. Samma här. Konstigt när man inte får se barnen längre. Bara att vänta in barnbarnen, men det får vi hoppas dröjer lite till. Äldste sonen är ju bara 15 än... :)
    Kramar Kicki

    SvaraRadera

Vad glad jag blir att just DU vill lämna ett meddelande till mig! ;) KRAM!